Eerste proefvaart en verder kennismaken

 Gisteren toch een eerste proefvaartje gemaakt. De motor gaf een paar keer een waarschuwingssignaal, maar na even varen ging dat weer uit.

Weinig wind Bft 2 tot max 3. Klein stukje gezeild vanuit Andijk richting "de Kreupel" en via Medemblik weer terug. Direct voel je dat dit een fijne stabiel zeilende boot is. Ook de stuurautomaat er op gezet, dat is wel heel fijn en straks met solozeilen ook wel noodzakelijk. 



Verder vooral wat dingen uitgezocht, dektentje voor de kuip er even op gezet en alle vakjes en laatjes nig eens geïnspecteerd. 

Daarna samen met vriend Robert heerlijk zeebaarsje gegeten in het plaatselijke haven restaurantje. Mooie afsluiting van de dag. Ik ga me hier al behoorlijk thuisvoelen. De ligplaats is betaald tot 1 april dus tot die tijd blijft de Livingston hier nog liggen.

Vandaag opnieuw met OV van Hilversum naar Andijk, om nog wat dingen van de boot uit te zoeken. Wel slecht weer, veel regen. Daarom het kleine tentje over de giek gespannen zodat je met deurtjes open toch droog zit.

Marifoon gecheckt, ik ontvang nog geen duidelijke berichten dus moet nog kijken of de antenne ook goed is aangesloten. Er zit ook een oude GPS antenne in maar die is niet aangesloten. ATIS en MMSI nummers staan er niet in. Dus ik ga een ATIS nr aanvragen en kijken of ik die er in kan programmeren. Voorlopig nog geen MMSI nummer, want ik heb jij geen Marcom B certificaat. Natuurlijk wel goed idee om die nog te gaan halen, dan kan de marifoon met dual mode ook op zee worden gebruikt. 

En dan, de motor.. een Yanmar 1 GM 10 (9pk), in 2007 gereviseerd en in 2008 ingebouwd. Onbekend hoeveel draaiuren. Maar ziet er allemaal netjes uit. Eerst maar eens het brandstoffilter met water/vuil scheider afgetapt. Daarna het oliepeil gemeten: ..... helemaal nul olie! Schrikken dus en gelukkig is de motor gisteren niet vastgelopen. Olie bijgevuld en motor gestart: liep weer prima zonder weerstand. Na 10 minuten stationair draaien even wat vooruit gas gegeven maar daarna sloeg hij af, en wilde niet meer starten. Klonk als een lege startaccu, kan niet goed zien hoe accuniveau is. Beide accu's (althans ik denk beide) worden door zonnepaneel bijgeladen. Onduidelijk of ze ook door de dynamo worden bijgeladen. Dat is wel iets om uit te zoeken. Volgende keer spanningsmeter mee. Ook goed om de walstroom aansluiting wat te moderniseren, nu zit er een "gewoon" 220 V contra stopcontact in de kuip in een luikje. Daar moet dan een CCE contra contact komen, en dan een nieuwe walstroomkabel aanschaffen. Dan kan ook de acculader (die nog in Friesland ligt) op de walstroom worden aangesloten. 

Nog een belangrijk ding gecheckt: de borgring van de spi van de voorstag leek behoorlijk klem te zitten. Een klopje met een hamer tegen de spi en deze zat weer goed op zijn plaats. En inderdaad bleek de borgring kapot te zijn. Nieuwe erin en nog op zoek naar een wat dikkere voor de veiligheid. Je voorstag zal er toch maar uit klappen, dan heb je een probleem!

Dan de verwarming: een Webatso hete luchtverwarming die op de diesel loopt. Wat een luxe! Doet het ook direct, lekker een beetje warme lucht de kajuit in blazen. Ook goed om de boot van binnen droog te houden.

Tot slot de laatste hoekjes en gaatjes van de boot nagekeken: van binnen is alles kurkdroog. In het achteronder nog een heleboel spullen: veel extra landvasten, reserve schoot, extra stootwillen, 3 putsen, schoonmaak spullen, zak met touwtjes en elastieken, 3 landpennen etc etc. Deze vorige eigenaar heeft er veel aandacht aan besteed.

Zo dat waren de eerste dagen kennismaken met de Livingston. Eerstvolgende aandachtspunt is de motor, maar eens professioneel laten nakijken en dan kunnen we met vertrouwen gaan varen.

Reacties

  1. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtige aanschaf, mooie vaareigenschappen en super leuk geschreven! Groet Matroos Rbrt

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Erik-Jan, een dieselmotor die afslaat heeft niet als oorzaak een lege accu. Dieselmotoren hebben geen gevulde accu nodig om te draaien, alleen maar om te starten. Er moet dus iets anders aan de hand zijn met de motor, hoe vervelend ook.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Aike, ja dat weet ik wel dat een dieselmotor geen elektriciteit nodig heeft om te draaien. Maar nadat hij afsloeg wilde hij niet meer starten, en het leek dat de accu onvoldoende power had voor de startmotor om hem weer op te starten. Maar de motor wordt binnenkort gecheckt op oliedruk, en eventuele vervuiling van de diesel en dan hopen dat het meevalt.

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Livingston heeft nieuwe eigenaar

Nog lekker zeilen eind oktober